همانطور که در بخش اول عرض شد دیدگاه و عقاید علمای اهل سنت ازجمله علما و اساتید دارالعلوم زاهدان به مدیریت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی که مذهبا حنفی و مشربا متصوفه و دیوبندی هستند ، تقلید از یکی از ائمه اربعه را واجب میدانند. و این موضوع مورد اتفاق و اجماع مذاهب اربعه در جهان اسلام است.
اما متاسفانه پیروان ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب ( وهابیون ، سلفی ها و غیرمقلدین) که گاهی خود را به احمد بن حنبل نسبت داده و به اهل حدیث هم معروف هستند .
این گروه وهابی و افراطی به پیروی از امام خود ابن تیمیه و شیخ محمد بن عبدالوهاب ، تقلید از مذاهب اربعه را حرام و شرک میدانند مانند آنچه صدیق حسن القنوجی البخاری متوفای ۱۲۵۳ ه.ق
در کتاب الدین الخالص ، عنوانی دارد بنام : (تقلید المذاهب من الشرک )
همانطور که در بخش یک ، عرض شد علمای اهل سنت ازجمله اساتید دارالعلوم زاهدان و دیگر شعبه های آن در سیستان و بلوچستان ، خراسان ، گلستان و … در مقابل این تکفیر جاهلانه سلفیون قد علم کرده و تالیفات زیبایی به نگارش در آمده . از جمله حضرت قطب الارشاد مرحوم علامه محمد عمر سربازی در کتاب فتاوای منبع العلوم جلد ۳ در رساله گوشمال بلید در تحقیق مسئله تقلید و رساله فواید خصوصی در بیان اهمیت تقلید شخصی بحث مفصلی (۴۲ صفحه) در اثبات تقلید آورده است . همچنین ایشان در دو کتاب مشهور به نام های ، پرسش و پاسخ های ارزشمند برای جوانان ارجمند و مجالس قطب الارشاد جلد اول توضیحاتی ارائه نموده است. ازجمله در کتاب پرسش … ارجمند آن دسته ار سلفی هایی که مقلدین مذاهب را کافر میدانند ، فاسق و مشرک معرفی نموده و در کتاب دیگرسلفی ها را یک گروه انحرافی دانسته .که در بخش های آتی مشاهده خواهید کرد. ان شاالله
کتاب حاضر بنام ( تحلیلی پیرامون تقلید و برخی از مسائل فقهی ) تالیف علامه کبیر و مشهور جهان اسلام حضرت رشید احمد گنگوهی (رح) با ترجمه جناب مولوی عبدالمالک ریگی مدرس اشاعه التوحید زاهدان در سال ۱۳۸۳ به چاپ رسید و سپس نایاب گشت و متاسفانه تا کنون نسبت به چاپ دوم هیچگونه اقدامی صورت نگرفته.
کتاب فوق با تقریظ و تایید مولانا محمد قاسم قاسمی رئیس شعبه دارالافتاء دارالعلوم زاهدن به چاپ رسید . این کتاب با دلایل علمی و منصفانه و مستدل به رد تفکرات و عقاید انحرافی غیرمقلدین پرداخته و به صفات ناشایست غیرمقلدین ( سلفی ها ) اشاره میکند.
و نکته جالب توجه این است که مفتی قاسمی در تقریظ خویش صفحه ۵ ، ائمه اربعه و شاگردانشان را مصداق بارز سلف صالح دانسته و در صفحه ۶ کتاب این گروه (غیرمقلدین) رامانند گروه خوارج معرفی نموده و در باب حقارت و بیسوادی سلفی ها به شعر اقبال لاهوری اشاره نموده که گفته است :
تنگ برمارهگذار دین شده است هر لئیمی راز دار دین شداست
بی خبر از سر دینند این همه اهل کینند اهل کینند این همه
حقیر عبد الباسط بلوچی