تازه ها
خانه »» اخبار جهان اسلام »» حکم سوزاندن انسان از دیدگاه اهل تسنن
حکم سوزاندن انسان از دیدگاه اهل تسنن

حکم سوزاندن انسان از دیدگاه اهل تسنن

المذهب:

 

۸۵۸۷۷۸۴۶۷۷۰۷۶۶۲۷۹۸۳۶۰۸۳۸۶۹۷۲

مولوی سیداحمد عبداللهی،امام جمعه اهل سنت درمیان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در خصوص استناد تروریست‌های داعش به آیه «وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُواْ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ: و اگر عقوبت کردید همان گونه که مورد عقوبت قرار گرفته‏اید [متجاوز را ] به عقوبت رسانید…» (نحل/۱۲۶) برای به آتش کشیدن خلبان اردنی، گفت: این آیه در این جا نمی‌تواند کاربرد داشته باشد.

عبداللهی ادامه داد: عدم جواز اقدام این گروه به خاطر آن است که سوزاندن انسان به صورت زنده در هیچ جای اسلام و قرآن نیامده است.
امام جمعه درمیان تصریح کرد: مسلمانان شدیدا از این‌که حتی حیوانی را در آتش بسوزانند منع شده‌اند و در این میان انسان جای خود را دارد.
وی با بیان اینکه پیامبر به پیروانشان فرمودند که اگر کفار در جنگ ها اجساد شما را مثله و قطع عضو کردند، شما مقابله به مثل نکنید، گفت: از این رو سوزاندن انسان در آتش تنها مختص خود خداوند است.
عبداللهی ادامه داد: این خداوند است که کفار را در آتش می‌سوزاند و غیر از خدا هیچ کس حق ندارد تا انسانی را زنده زنده در آتش بسوزاند.
وی در پاسخ به این پرسش که تکفیری‌ها معتقد هستند مطابق این آیه قرآن همان‌طور که این خلبان اتباع ایشان را به آتش کشیده است، او را آتش زده‌اند گفت: آیه به مسلمانان می‌گوید که فقط شما اگر از طرف کفار مورد عذابی واقع شدید می‌توانید با ایشان مقابله کنید آمده است.

فقهای حنفیه و شافعیه سوزاندن را مجاز نمی‌دانند
امام جمعه درمیان تصریح کرد: برای مثال اگر کفار بر شما ظلم و ستمی کردند، شما به آن حد می‌توانید مقابله کنید و بیش از آن حق مقابله به مثل را ندارید. این آیه نمی‌تواند دلیلی بشود برای اینکه کسی انسان مسلمانی را بسوزاند.
عبداللهی افزود:  اگر کسی کسی را کشته باشد تنها مستحق کشتن است و این بدان معنی نیست که به هر نحوی که آن فرد دیگری را کشته است، کشته شود. علاوه بر این نکته این آیه برای مسلمانان است تا در برابر کفار این طور عمل کنند.
وی در خصوص استناد این گروه به فقه حنفیه و شافعیه گفت: در نزد فقهای احناف و شافعی سوزاندن در اسلام جایز نیست.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

رفتن به نوار ابزار