تازه ها
خانه »» اخبار جهان اسلام »» افشای جزئیاتی جالب از عملیات آمریکا برای نجات فرماندهان داعش در افغانستان + تصاویر
افشای جزئیاتی جالب از عملیات آمریکا برای نجات فرماندهان داعش در افغانستان + تصاویر

افشای جزئیاتی جالب از عملیات آمریکا برای نجات فرماندهان داعش در افغانستان + تصاویر

حدود دو هفته پیش خبری از عملیات نیروهای آمریکایی علیه افراد طالبان و گروه تروریستی داعش در رسانه‌های افغانستان و همچنین رسانه‌های بین‌المللی منتشر شد و مانند صدها خبر از این دست، بدون اهمیت پنداشته شد و همه به‌راحتی از کنار آن عبور کردند.

اما این عملیات هوایی آمریکایی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و ابعاد ویژه‌ای دارد که در زیر به شرح آن می‌پردازیم:

سرطان و اسد ۹۷ ــ آغاز عملیات طالبان علیه داعش در شمال افغانستان

اواسط سرطان ۱۳۹۷ خبر آغاز درگیری‌های شدید میان افراد طالبان و افراد گروه تروریستی داعش در شهرستان «درزاب» ولایت جوزجان در شمال افغانستان منتشر شد. به‌گفته فرماندهان طالبان این عملیات نزدیک به دو ماه زمان برد و در آن بسیاری از افراد داعش کشته شدند.

فرماندهان طالبان در شمال افغانستان می‌گویند، عملیات آن‌ها علیه داعش و پاکسازی این مناطق از حضور آن‌ها با پیشرفت‌های زیادی همراه بود که یک‌باره ورق برمی‌گردد. آمریکایی‌ها با انجام عملیات هوایی مناطق حضور افراد گروه طالبان را بمباران کردند و پس از آن بالگردهای ارتش افغانستان در شهرستان درزاب حاضر شدند و رهبران ارشد داعش را به مناطق امن منتقل کردند.

در این عملیات دو نکته مهم وجود دارد که به آن‌ها کمتر اشاره شده و تعمداً بسیاری به‌راحتی از کنار آن عبور کرده‌اند.

۱ ــ فرد اصلی که در ویدئو مشاهده می‌شود «مولوی حبیب‌الرحمان» رهبر داعش در شمال افغانستان است که توسط بالگردهای ارتش افغانستان به مناطق امن در ولایت جوزجان منتقل شده است. او پس از کشته شدن «قاری حکمت‌الله» جانشین وی شد. به‌گفته طالبان هدف اصلی حمله آنها به داعش، کشتن این فرد بود اما با کشته شدن تعداد زیادی از افراد وی، آمریکایی‌ها با بمباران استحکامات طالبان توانستند وی و برخی افرادش را نجات داده و با خود ببرند.

۲ ــ تا پیش از عملیات نیروهای آمریکایی برای نجات حبیب‌الرحمان و نیروهای تحت امر وی، طالبان توانسته بودند تعدادی از فرماندهان و اعضای داعش را به‌اسارت خود درآورند و این ضعف مهمی برای آمریکایی‌ها بود زیرا آن‌ها به‌شدت نگران درز اطلاعات از طریق این افراد بودند.

با این حال طالبان تا انتها عملیات خود را علیه داعش به‌انجام رساندند و توانستند مقر فرماندهی و زندان گروه تروریستی داعش را به‌تصرف خود درآورند.

اننقال اسرای گروه تروریستی داعش به بادغیس

طالبان پس از مدتی ولایت جوزجان را ترک و به‌سمت ولایت بادغیس حرکت کردند. طالبان اسرای خارجی داعش را به‌همراه خود برده و پس از انتقال آن‌ها به شهرستان «جوند» برای در امان ماندن از حملات آمریکایی‌ها تصمیم می‌گیرند به‌سمت روستای صعب‌العبور «پنج‌بز» ولایت بادغیس بروند و در آنجا زندانیان داعش را نگهداری کنند.

مسیر زمینی رسیدن به روستای پنج‌بز بسیار سخت و صعب‌‌العبور است و به این ترتیب طالبان می‌توانستند زندانیان داعشی خود را با خیال راحت در آنجا نگه‌دارند.

عملیات انتقال این زندانیان داعش و خانواده‌های آن‌ها به پنج‌بز در همان تابستان ۱۳۹۷ انجام می‌شود اما این نگرانی همچنان برای آمریکایی‌ها وجود دارد و نیروهای امنیتی سازمان «سیا» عملیات جست‌وجوی خود را برای نجات آن‌ها در شمال افغانستان ادامه می‌دهند.

زندان طالبان، اسرای خارجی داعش و اعترافات جدید

گروه طالبان در نهایت در گوشه‌ای از روستای پنج‌بز محلی را برای نگهداری اسرای داعش در نظر گرفته و خانه‌هایی را در اطراف آن برای نگهداری زنان و کودکان این افراد گروه تروریستی داعش اختصاص می‌دهد.

طالبان در همان روستا محلی را برای حضور کودکان و زنان همراه این افراد گروه تروریستی داعش اختصاص می‌دهند که در زیر تصاویری از آن را مشاهده می‌کنید:

پس از استقرار طالبان در روستای پنج‌بز و آرام شدن اوضاع، بازجویی از زندانیان داعشی آغاز می‌شود که حاوی نکات مهمی است

پس از مدتی اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد و آن فرار «امین‌الله ازبکستانی» یکی از اسرای داعشی از زندان طالبان است، موضوعی که به اخراج زندان‌بان طالبان و حبس وی منجر می‌شود.

امین‌الله یکی از سرشناس‌ترین فرماندهان داعش در شمال افغانستان است. اطلاعات به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که از ابتدای حضور در افغانستان، وی ارتباط خوبی با نیروهای امنیتی آمریکایی مستقر در افغانستان برقرار می‌کند.

آمریکایی‌ها در ابتدا تلاش می‌کنند تا از وی به‌عنوان نفوذی میان طالبان استفاده کرده و با استفاده از اطلاعات او عملیات‌هایی را علیه گروه طالبان در شمال افغانستان انجام دهند.

پس از مدتی اقدامات وی میان طالبان آشکار شده و امین‌الله کنار قاری حکمت‌الله و پس از وی مولوی حبیب‌الرحمان در صف داعش شروع به مبارزه با طالبان می‌کند که در نهایت در عملیات درزاب به‌اسارت در‌می‌آید.

امین‌الله در اعترافات خود می‌گوید که حدود ۱۹ سال پیش از ازبکستان عازم مناطق قبایلی در مرز افغانستان و پاکستان شده و سال‌هایی همراه با القاعده بوده است.

تا زمان فرار امین‌الله از زندان، آمریکایی‌ها علی‌رغم تمام تلاش‌های اطلاعاتی و جاسوسی و استفاده از پهپادهای خود نتوانسته بودند اطلاعاتی از مکان نگهداری افراد گروه تروریستی داعش در زندان طالبان به‌دست آورند و این موضوع باعث تحقیر آنها شده بود.

اطلاعات به‌دست‌آمده حاکی از آن است که امین‌الله پس از فرار از زندان، بلافاصله به‌سراغ آمریکایی‌ها رفته و اطلاعات محل نگهداری زندانیان داعش نزد گروه طالبان را در اختیار آن‌ها قرار داده و آمریکایی‌ها برای عملیات نجات آمادگی می‌گیرند.

انجام عملیات نجات

آمریکایی‌ها با بررسی جغرافیای روستای پنج‌بُز و محل نگهداری اسرای داعشی و همچنین با توجه به صعب‌العبور بودن مسیر و استعداد نظامی طالبان به این جمع‌بندی می‌رسند که با عملیات هوایی و هلی‌بُرن نیرو می‌توانند افراد گروه تروریستی داعش را نجات دهند.

شامگاه ۲۳ دی ماه ۹۷ عملیات نجات افراد گروه تروریستی داعش آغاز شد. ابتدا نیروی هوایی آمریکا با بمباران مناطق اطراف زندان طالبان و کشتن تعدادی از افراد این گروه تا حدی منطقه را برای حضور افراد خود آماده می‌کنند. پس از آن بالگردهای آمریکایی با حضور در منطقه و هلی‌بُرن نیروهای خود اقدام به کشتن محافظان زندان کرده و تمامی افراد گروه تروریستی داعش را نجات داده، با خود می‌برند.

با این حال این نخستین بار نیست که آمریکایی‌ها دست به چنین اقداماتی می‌زنند؛ پیش از این و در جریان مبارزه گروه طالبان با افراد گروه تروریستی داعش در غرب افغانستان، نیروهای آمریکایی در حمایت از داعش بارها مواضع طالبان را بمباران و افراد سرشناس داعش از جمله ملاننگیالی رهبر داعش در غرب افغانستان را با بالگرد به پایگاه‌های نظامی خود منتقل کرده‌اند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

رفتن به نوار ابزار