تازه ها
خانه »» اخبار جهان اسلام »» معامله آل‌سعود و رژیم صهیونیستی بر سر بیت المقدس
معامله آل‌سعود و رژیم صهیونیستی بر سر بیت المقدس

معامله آل‌سعود و رژیم صهیونیستی بر سر بیت المقدس

در پی اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت این کشور در سرزمین های اشغالی از تل آویو به شهر قدس، نشانه هایی از همراهی عربستان سعودی با ترامپ آشکار شده است.

`

همراهی بن‎سلمان با ترامپ در مساله قدس

به گزارش جام جم آنلاین، شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی از ارسال پیام محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به جرد کوشنر، داماد و مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا در حمایت از انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی خبر داد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم اعلام کرد جرد کوشنر در سفر اخیرش به عربستان طرح جدید آمریکا را درباره مساله فلسطین، به محمد بن‌سلمان ارائه کرد و در پی همین سفر بود که بن‌سلمان، حدود یک ماه پیش محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را به ریاض فراخواند و توافقات جدید ریاض – واشنگتن را در مساله فلسطین به وی ابلاغ کرد.

ترکی فیصل وزیر اطلاعات سابق عربستان روز شنبه در گفتگو با شبکه خبری سی .ان. ان برای نخستین بار از دیدار خود با یک مقام رژیم صهیونیستی پرده برداشت.

ترکی فیصل گفت در دیدارش با «ایفرایم هیفلی» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی درباره موضوعات مختلف منطقه ای از جمله مساله فلسطین و نحوه حل و فصل آن رایزنی کرده است.

این اولین بار است که یک مقام ارشد سعودی به دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی به ویژه در موضوع فلسطین اشاره می کند.

خبرگزاری رویترز هم اعلام کرد، محمد بن سلمان ۱۰۰ میلیون دلار به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین داده است تا نظر موافقت وی با انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را جلب کند.

رویترز تصریح کرد که این کمک مالی برای متقاعد کردن تشکیلات خودگردان برای عقب نشینی از بیت المقدس بود؛ اما محمود عباس چنین اتهامی را رد کرد و مدعی شد که کمک ۱۰۰ میلیون دلاری بن سلمان برای حمایت از بودجه فلسطین و جبران تحریم های مالی رژیم صهیونیستی بوده است.

به نوشته رویترز، مقام های سعودی در حالی اقدام آمریکا برای انتقال سفارت به بیت المقدس را محکوم کرده اند که به گفته مقام های دیگر کشورهای عربی، ریاض در پشت پرده از استراتژی آمریکا برای گفت وگوهای سازش میان فلسطین و اسرائیل حمایت می کند.

بازتاب های خیانت آل‌سعود

مردم اردن یکی از سریع‌ترین و جدی‌ترین واکنش‌ها را به همراهی محمد بن سلمان با دونالد ترامپ در خیانت به قدس شریف داشته اند. اردنی های خشمگین و معترض به تصمیم آمریکا به انتقال سفارت از تل آویو به شهر قدس، در تظاهرات خود شعارهایی علیه شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سر دادند و وی را به مزدوری برای ایالات متحده آمریکا متهم کردند.

شعار علیه ولیعهد سعودی که در طول حیات سیاسی اردن سابقه ندارد، نمادی از بیداری جهان اسلام و خشم فزاینده ملت های مسلمان از آل سعود است، که علاوه بر جنگ و جنایت علیه کشورهای اسلامی و حمایت از تروریسم تکفیری در سراسر جهان، این بار رسما در کنار آمریکا و رژیم صعیونیستی قرار گرفته و آشکارا خطوط قرمز ملت فلسطین و جهان اسلام را در مساله قدس شریف زیر پا گذاشته اند.

عبدالباری عطون نویسنده مشهور فلسطینی در یادداشتی در این باره نوشته است که «شوک» انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس و سکوت مرگبار آل سعود و داعیه داران اعتدال در جهان عرب، جرقه بیداری اسلامی در امت اسلامی و کشورهای عربی را خواهد زد و موج جدیدی از تقابل سیاسی با حکام وابسته را در این مناطق آغاز خواهد کرد.

انزوای سعودی

از اواخر هفته گذشته که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی تصمیم به انتقال سفارت آمریکا در سرزمین های اشغالی از تل آویو به شهر قدس را اعلام کرد، موج گسترده مردمی و سیاسی در سراسر جهان به ویژه در کشورهای عربی و اسلامی علیه آمریکا آغاز شد و سرزمین های اشغالی شاهد خیزش دوباره گروه های مردمی علیه رژیم صهیونیستی بود.

در همین چارچوب بناست سران کشورهای اسلامی در نشست فوق العاده ای که به دعوت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در شهر استانبول برگزار می شود، موضع قاطع خود را در مخالفت با انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس اعلام کنند، و از هویت غیر یهودی این شهر دفاع کنند.

در چنین شرایطی موضع متفاوت آل سعود با موج حاکم بر جهان اسلام، نتیجه ای جز انزوای بیشتر آل سعود نخواهد داشت.

سیر قهقرایی آل سعود در منطقه

حکام عربستان سعودی که در سال های اخیر با شکست ها و ناکامی های متوالی در سیاست منطقه ای خود مواجه شده اند، با این باور غلط که جمهوری اسلامی ایران عامل تمامی ناکامی های ریاض بوده است، تلاش آشکاری را برای تغییر عملی در رویکرد منطقه ای خود آغاز کرده اند، و چنانکه برخی مقامات آل سعود به صراحت اعلام کرده اند، ایران و جبهه مقاومت را دشمن اصلی خود برشمرده اند.

در همین چارچوب محمد بن سلمان که پس از انتصاب به ولایت عهدی در عربستان سعودی، به سکان دار اصلی این کشور تبدیل شده است، در آرایش منطقه ای علیه ایران جسارت بیشتری به خرج داده و در کنار رژیم صهیونیستی برای مقابله با آنچه بازوان مقاومت در منطقه می نامد روی آورده است.

بر این اساس خیانت به آرمان قدس شریف و سکوت در برابر تبدیل این شهر مقدس به مرکز رژیم صهیونیستی معامله ای است که بن سلمان با تل آویو کرده است تا در ازای آن رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا نیز در رویای قطع بازوان مقاومت در لبنان و فلسطین به عربستان سعودی بپیوندند، و زمینه مقابله با حزب الله لبنان و جنبش‌های مقاومت اسلامی در فلسطین را فراهم سازند.

اما تحلیل گران منطقه ای بر این باورند که تجربه جنگ های اخیر رژیم صهیونیستی علیه مقاومت در لبنان و فلسطین اشغالی در کنار تجربه نبرد نیابتی و مستقیم عربستان با جبهه مقاومت از سوریه تا عراق و یمن نشان داده است، که معامله ولیعهد عربستان بر سر بیت المقدس نتیجه ای جز انزجار افکار عمومی جهان عرب و جهان اسلام از حکام سعودی نخواهد داشت.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

رفتن به نوار ابزار