تازه ها
خانه »» اخبار جهان اسلام »» آشنایی با فتوای وهابیت

آشنایی با فتوای وهابیت

مقدمه

در این مقاله دیدگاه های فقهی، کلامی، سیاسی و… فقیهان و مسؤولان عربستان گزارش شده است، قضاوت دیدگاه های فقیهان و گاه متناقض بودن آن جالب توجه است. تکیه ناهوشمندانه و سطحی نگرانه فقیهان آن دیار بر «بدعت» و هر چیز نو را با تیغ «بدعت» گردن زدن شگفت انگیز است. این گونه گزارش ها در بر نمودن و منع فرهنگی و سیاسی آن دیار سودمند تواند بود.

شیخ عبدالعزیز بن عبداللّه آل شیخ نایب مفتی کلّ سعودی، در پاسخ این پرسش که: اگر در کنار قبر میتی دو رکعت نماز بخوانیم و در نماز برای میت دعا کنیم، حکمش چیست؟ می گوید: نماز در گورستان جایز نیست و از نشانه های شرک است. تنها نماز میت است که می شود در کنار قبر خواند.[۱]

* * *

مصطفی مشهور رهبر اخوان المسلمین: «زیارت قبور به همان کیفیتی که در اسلام وارد شده، سنتی است مشروع، لیکن کمک خواستن از مردگان و صدازدن آنها بدین منظوردرخواستِ برآوردن حاجت از آنان، از نزدیک یا دور، یا نذر برای آنها و ساختن قبور آنان و… اینها همه از گناهان بزرگی است که باید با آن جنگید و اصلاً اینها قابل توجیه نیست[!]…

* * *

قاهره ـ سلیمان قناوی: حسنی مبارک رییس جمهور مصر طی حکمی دکتر نصر فرید محمّد واصل رییس دانشکده «شریعت منصوره» را به عنوان مفتی مصر منصوب کرد. دکتر واصل ۵۹ سال داردمدرّس فقه مقارن است. از ماه مارس گذشته ـ با تعیین مفتی مصر، دکتر محمّد سید طنطاوی به عنوان شیخ ازهر پس از درگذشت شیخ جادالحق علی جادالحق ـ منصب مفتی خالی بود و تأخیر در تعیین مفتی، به تعطیلی تنفیذ بسیاری از احکام اعدام انجامید، که طبق قانون تصدیق مفتی را می خواهد؛ چنانکه برای اعلام رؤیت هلال، به ویژه در ماه مبارک رمضان، وجود مفتی ضرورت دارد.[۲]

۴۵ مرکز سخن پراکنی با ۲۸ زبان و لهجه گوناگون در سطح جهان، برای مشوّه کردن چهره اسلام فعالیت دارند.[۳]

* * *

شیخ صالح بن محمداللحیدان رییس دیوان عالی سعودی: پروردگار ما ـ جلّ وعلا ـ در آسمان است و در مقامی بلند. و او بلند مرتبه و ستوده است. و او فوق زمین است و کرسی او ـ جلّ و علا ـ همه آسمانها و زمین را فراگرفته است. این که بعضی می گویند: «او در هر مکانی وجود دارد»، سخنی است کفر آمیز… چرا که معنای این جمله (خدا همه جا هست) دگرگونی و تحول است و خدا منزّه از دگرگونی است. پس این، سخن زشتی است که مقصود گوینده آن نفی وجود خدا است ـ چونکه اینها می گویند: «خدا همه جا هست» و دیگران می گویند «خدا نه خارج اشیاء است و نه داخل آنها، نه بالا نه پایین، نه راست و نه چپ» و این رساترین نفی است.[!][۴]

ملاحظه: اگر کسی بگوید خدا در آسمان است و در زمین نیست خدا را محدود کرده این نقصی است که خداوند منزه از آن است. و خداوند در عین حال که به هیچ مکانی نیاز ندارد، در همه جا هست و هیچ جا و مکانی بدون حضور خدا، وجود ندارد. قرآن کریم می فرماید: «هُوَ اللّه ُ فی السَّمواتِ وفی الأرضِ»؛ «او خداست در آسمانها و زمین» (انعام: ۳)، و در آیه دیگر می فرماید: «وهُوَ الذی فی السماءِ الهٌ وفی الأرضِ اله»؛ «او کسی است که در آسمان خدا است و در زمین خدا است» (زخرف: ۸۴). و در آیه دیگر: «أینَما تولّوا فثمَّ وجهُ اللّه ِ»؛ «به هر طرف رو کنید خدا آنجا است» (بقره: ۱۱۵)

* * *

شیخ محمّد صالح العثیمین عضو هیأت کبار العلمای سعودی: بلند کردن دست ها به طرف آسمان را از شروط اجابت دعا ذکر کرد و گفت: علّت آن این است که خداوند تعالی در آسمان است و بالای عرش[!] آنگاه حدیثی به پیامبر [صلّی الله علیه وآله] نسبت داده مبنی بر این که: «خداوند تعالی در شب عرفه به آسمان دنیا فرود آمده و در برابر فرشتگان به وقوف کنندگان در عرفات مباهات می کند.»[!][۵]

* * *

شیخ صالح بن فوزان عضو هیأت کبار العلمای سعودی: بالا بردن دست ها برای دعا بعد از نماز واجب، از پیامبر[‫صلّی الله علیه وآله] نقل نشده و سزاوار نیست بلکه بدعت است و اما بعد از نماز مستحبی و یا برای دعا در موارد دیگر اشکالی ندارد.

قنوت در نماز، هنگامی است که بلای شدیدی از قبیل تسلط دشمن، مرض فراگیر، وبا، غیر طاعون ـ و امثال اینها بر مسلمانان وارد شود که در همه نمازهای پنجگانه می شود قنوت خواند و پس از رفع بلا، دیگر قنوت هم برداشته می شود.[۶]

* * *
نماز جماعت و نماز فرادی

شیخ محمّد بن صالح العثیمین عضو هیأت کبار العلمای سعودی: فتوای دارای رجحان این است که «نماز جماعت» یک واجب عینی است و بر یکایک مسلمانان واجب است و هر کس که توان شرکت در نماز جماعت را دارد، اگر به تنهایی نماز بخواند گنهکار است ولی نماز او صحیح می باشد. گر چه ابن تیمیه گفته است که نماز چنین شخصی باطل است ولی حدیث ابن عمر و ابوهریره دلالت دارد بر این که نماز فرادی ارزش (فضل) دارد. و هرگاه در نماز ارزش باشد معلوم می شود که صحیح است زیرا فضل (ارزش) ثمره صحت است. بنابراین فتوای برتر همانست که در بالا گفته شد.

* * *
شب معراج و نظر مفتی سعودی:

شیخ عبدالعزیز بن باز مفتی کلّ سعودی: درباره «تعیین شب معراج»، در احادیثِ صحیح چیزی نیامده که در ماه رجب است یا در غیر ماه رجب و آنچه در تعیین آن وارد شده، به عنوان حدیثی از پیامبر[‫صلّی الله علیه وآله] ثابت نشده است و اگر آن شب مشخص هم باشد جایز نیست که مسلمانان عباداتی را به آن شب اختصاص دهند یا مجالس و محافلی بدین مناسبت برپا کنند. و اگر احترام و تعظیم چنین شبی جزو دین بود خود رسول خدا[‫صلّی الله علیه وآله] یا اصحاب آن حضرت از آن غفلت نمی کردند بنابراین، این کارها که در بسیاری از جاها بدین مناسبت انجام می شود بدعت است و ضلالت و حرام

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

رفتن به نوار ابزار