تازه ها
خانه »» اخبار جهان اسلام »» ترویج وهابیت در کتب درسی الازهر

ترویج وهابیت در کتب درسی الازهر

پژوهشگر مصری با تاکید بر اینکه بسیاری از عناصر تکفیری دستگیر شده در سوریه و مصر دانش آموخته الازهر بوده‌اند، گفت: تا زمانی که متون درسی الازهر به افراط ختم می‌شود، مبارزه ارتش مصر با تروریسم بی‌فایده است.

شیخ «محمد عبدالله نصر» پژوهشگر مصری و مشهور به خطیب میدان التحریر در قاهره یکی از مهم‌ترین دلایل ظهور تروریسم در مصر را متون درسی دانشگاه الازهر خواند و گفت: برخی متون دینی الازهر برگرفته از کتب و مراجعی است که گروه‌ها و عناصر تروریستی برای قانونی جلوه دادن جرائم خود و چسباندن آن به دین مبین اسلام به کار می‌گیرند.

نصر افزود: تروریسمی که کشور مصر با آن روبروست نشأت گرفته از دروس دینی است که هنوز در الازهر تدریس می‌شود و برخی رهبران اخوانی و سلفی هستند که می‌خواهند این دروس که چهره دین مبین اسلام را تخریب می‌کند آموزش داده شود.

نصر تاکید کرد: قاتلان هشام برکات دادستان کل مصر نیز وابسته به الازهر هستند و در آنجا درس خواندند، بنابراین همین دروس الازهر آنها را عناصری تروریستی کرد و به آغوش گروه‌های تروریستی انداخت.

وی افزود: علاوه بر این معلوم شده که بسیاری از عناصر داعش که در سوریه دستگیر شدند از دانشجویان الازهر بوده‌اند.

پژوهشگر مصری با تاکید بر وجود ایرادهای بزرگ در دروس دینی الازهر گفت: کتاب‌های دینی الازهر مملو از اغلاطی است که دانشجویان را تحریک به تروریسم می‌کند و در نهایت به سیطره جریان اسلام‌نمایی همچون اخوان المسلمین و سلفی‌های صاحب اندیشه‌های وهابی منجر می‌شود.

نصر، در خصوص چگونی برون رفت از مشکل کنونی گفت: نهادهای دینی مصر باید دروس دینی خود را غربالگری کنند تا سره از ناسره مشخص شود، علاوه بر اینکه جریان روشنفکری باید بر الازهر حاکم شده، منابع اقتصادی سلفی‌ها، اخوان المسلمین و همه گروه‌های وهابی خشکانده شود و در محافل جوانان و دروس آموزش و پرورش روشنفکری ترویج داده شود.

وی افزود: در غیر این صورت تروریسم در مصر خاتمه نمی‌یابد، چون از یک سو ارتش مصر عناصر تکفیری را به هلاکت می‌رساند و از سوی دیگر الازهر مجددا تروریسم تولید می‌کند.

نصر با اشاره به اینکه الازهر دعوت عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر برای بازنگری در خطابه‌های دینی خود را رد کرده است، گفت: این مخالفت به صورت علنی نبوده اما در عمل نشان داده شده به گونه‌ای که هنوز رهبران وهابی در داخل نهاد الازهر هستند و قانونی را به کار گرفته‌اند که مخالفان با فتواها و آموزش‌های الازهر را توهین کنندگان به دین می‌خوانند.

پژوهشگر مصری درباره حمایت آل سعود از گروه‌های تکفیری گفت: رژیم وهابی آل سعود با پول، رسانه و کتاب از جریان وهابی حمایت می‌کند و در نمایشگاه بین المللی اخیر کتاب در قاهره مطبوعات تکفیری با نازل‌ترین قیمت به فروش می‌رفت.

نصر گفت: اگر رژیم آل سعود بخواهد دوام داشته باشد باید به روشنفکری روی آورد، اما اگر به تفکرات وهابی ملتزم بماند به زودی سقوط خواهد کرد و زیاد دوامی نخواهد داشت.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

رفتن به نوار ابزار