تازه ها
خانه »» اخبار جهان اسلام »» اوباما ۲ سال پیش فهمید که سرنگونی اسد محال است/ عربستان در یمن گرفتار شده
اوباما ۲ سال پیش فهمید که سرنگونی اسد محال است/ عربستان در یمن گرفتار شده

اوباما ۲ سال پیش فهمید که سرنگونی اسد محال است/ عربستان در یمن گرفتار شده

دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی که سفیر واشنگتن در عربستان بوده، با اشاره به گرفتار شدن سعودی‌ها و همپیمانانشان در یمن، تأکید کرد که واشنگتن از دو سال پیش به این نتیجه رسید که محال است بتواند رئیس جمهور سوریه را سرنگون کند.

«ریچارد . دابلیو مورفی» دیپلمات کهنه کار آمریکایی با ۳۴ سال فعالیت در حوزه خاورمیانه و کشورهای عربی در سال‌های جنگ تحمیلی علیه ایران، سفیر آمریکا در عربستان سعودی بود و سپس معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه شد.

مورفی که عضو هئیت امنای دانشگاه آمریکایی «بیروت» در لبنان نیز است در گفت‌وگو با روزنامه «الاخبار» این کشور تأکید کرد که برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس قصد دارند سناریوی افغانستان را در سوریه تکرار کرده تا بدین ترتیب به خواسته خود یعنی سرنگونی دولت حاکم بر این کشور برسند.

وی با بیان اینکه واشنگتن از دو سال پیش به این نتیجه رسید که محال است بتوان «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را سرنگون کند، درباره اینکه نظرش درباره حزب الله و مبارزه این گروه با گروههای تروریستی وابسته به القاعده در سوریه چیست گفت: چند سال پیش، واشنگتن، حزب الله را یک نهاد تروریستی نامید. این گروه [در حال حاضر] با داعش و القاعده می‌جنگد، ولی در عین حال حامی مهم نظام سوریه است. واشنگتن نیز نظام را عامل نابودی و درد و رنج ملت سوریه می‌داند.

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: ولی دو یا سه سال در واشنگتن پیش تحولی رخ داد. در حالی که باراک اوباما رئیس جمهور [آمریکا] در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ درباره لزوم کناره‌گیری اسد سخن میگفت، ولی همه چیز تغییر کرد و به این نتیجه رسید که [این مسئله] امکان پذیر نیست و اسد در آستانه ترک قدرت نیست و باید مصالحه سیاسی هدف همه باشد. ولی همه در این هدف مشترک نیستند، بلکه برخی میگویند که اسد باید پیش از آغاز هر روند مصالحه ای برود.

مورفی با بیان اینکه واشنگتن موضع خود را نسبت به موضوع سوریه تغییر داده، تصریح کرد که واشنگتن می‌گوید که «این مسئله عملا قابلیت اجرایی دارد، و باید مذاکراتی را آغاز کرد که در آن اسد به عنوان رئیس جمهور [دوره] انتقالی پذیرفته شود… در واقع اسد به قدرتی بدل شده است که باید در سوریه امروز به حساب آورده شود».

وی تأکید بر اینکه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هر کاری می‌کنند که اسد سرنگون شود، درباره جنایات عربستان سعودی علیه مردم بی دفاع یمن گفت: فکر میکنم که نگرانی روزافزونی در واشنگتن نسبت به عملیات نظامی که عربستانیها و همپیمانان آنان [در یمن] انجام میدهند، وجود داشته باشد.

آنان گرفتار جنگی شده اند که وارد شدن به آن آسان است ولی خروج از آن دشوار. ما این مسئله را درک و بر کاهش خشونت تشویق می‌کنیم. ولی عربستانیها می‌گویند که آنچه رخ می‌دهد به خاطر تلاش ایرانیها برای گسترش نفوذشان در شبه جزیره عرب است.

سفیر پیشین واشنگتن در ریاض درباره تأیید قانون «جاستا» نیز اعلام کرد که تأیید چنین قانونی تأسف انگیز است و تأکید دارد که اکثر اعضای کنگره آمریکا این قانون در حمایت از قربانیان ۱۱ سپتامبر میدانند نه علیه عربستان سعودی.

بر اساس قانون جاستا خانواده های قربانیان ۱۱ سپتامبر میتوانند از عربستان سعودی شکایت کنند. کنگره آمریکا این مسئله را تأیید کرد، هر چند رئیس جمهور آمریکا مخالفت خود را با تصویب این قانون اعلام کرده بود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

رفتن به نوار ابزار