تازه ها
خانه »» شاخص »» علامه ملا علی قاری حنفی و تألیفات ایشان
علامه ملا علی قاری حنفی و تألیفات ایشان

علامه ملا علی قاری حنفی و تألیفات ایشان

علامه ملا علی قاری حنفی و تألیفات ایشان
الشیخ الإمام علی بن سلطان محمّد هروی معروف به ملا علی قاری، متوفای ۱۰۱۴ هـ.ق. وحید عصر، فرید دهر، محدث و فقیه مشهور و معروف، جامع معقول و منقول بود؛ چون به سرِ سال ۱۰۰۰ رسید، به مجددیت فائز گشت. در هرات متولد شد و جهت تحصیل علم به مکه‌ی مکرمه رفت و از علامه‌ی محقق و مدقق، متبحر فی علوم الحدیث والفقه احمد بن حجر هیثمی مکی، علامه ابوالحسن بکری، شیخ عبدالله سندی، شیخ قطب الدین مکی و… تحصیل و تکمیل علوم نمود.
در مقدمه جلد اول کتاب مرقاه المفاتیح که شرح کتاب مشکاه المصابیح است (هم کتاب و هم نویسنده کتاب بسیار معتبر و مهم برای احناف است) ، شرح حال ایشان بیان شده است .
به هرحال تصانیف مشهور ایشان از این قراراند:
مرقاه شرح مشکاه،
شرح نقایه (مختصر الوقایه)،
شرح مؤطا امام محمّد،
شرح مسند الإمام الأعظم،
أربعین فی النکاح،
أربعین فی فضائل القرآن،
رساله فی ترکیب لا إلٰه إلا الله،
رساله فی قراءه البسمله اوّل سوره البراءه،
فرائد القلائد فی تخریج أحادیث شرح العقائد،
المصنوع فی معرفه الموضوع،
نور القاری شرح صحیح البخاری،
شرح صحیح مسلم،
جمع الوسائل شرح الشمائل للترمذی،
شرح جامع الصغیر سیوطی،
شرح حصن حصین،
شرح أربعین نووی،
شرح ثلاثیات بخاری،
الأحادیث القدسیه،
تذکره الموضوعات،
تفسیر قرآن مجید،
جمالین حاشیه تفسیر جلالین،
شرح شفای قاضی عیاض،
شرح النخبه،
شرح الشاطبیه،
شرح الجزریه،
إعراب القاری،
شرح عین العلم،
شرح فقه أکبر،
شرح مناسک الحج،
تزیین العباره لتحسین الإشاره،
التدهین للتزیین،
الإهتداء فی الإقداء،
حاشیه‌ی مواهب اللدنیه،
حاشیه‌ی بدء الأمالی،
رساله فی صلاه الجنازه،
مشرب الوردی فی مذهب المهدی،
بهجه الإنسان فی منحه الحیوان،
رساله فی حکم سب الشیخین وغیرهما من الصحابه،
الأثمار الجنیه فی أسماء الحنفیه،
نزهه الخاطر فی مناقب الشیخ عبدالقادر،
الناموس فی تلخیص القاموس و…
ایشان بر خلاف مسأله‌ی ارسال امام مالک و نیز بر خلاف بسیاری مسائل امام شافعی و اصحاب او دلایل و براهین حدیثی و فقهی را جمع نموده و با نهایت انصاف و دیانت سخن گفته است. همه‌ی کتاب‌های او در موضوعات خویش مجموعه‌ای از نفایس و فراید هستند؛ به ویژه شرح مشکاه و شرح نقایه مجموعه‌ای بی نهایت گران‌قدر از احادیث احکام می‌باشند.
به ایشان لقب قاری را داده اند ؛ برای این که در علم قراءات حاذق و استاد بود . در هرات به دنیا آمده و در همان جا درس خوانده و حافظ قرآن شده است . شاگردان زیادی داشت ، چرا نباید زیاد باشد ، در حالی که ملاعلی قاری هروی ، از دید گاه اهل سنت امام عصر ، یگانه زمان خود ، فقیه ، عالم جلیل و مشهور ، مفسر ، قاری قرآن و در بسیاری از علوم ید طولایی داشته است .
می دانیم زیارت اهل قبور از آموزه های مسلم دین اسلام در تمام مذاهب اسلامی و از جمله مذهب امام اعظم ابوحنیفه(رح) است. در کتاب شرح مسند ابی حنیفه از آیشان داریم:
إذا تحیرتم فی الأمور فاستعینوا من أهل القبور..(۱)
هر زمان که گرفتار شدید، سراغ اهل قبور بروید .
بخاطر تضاد عقائد مذهب حنفی با وهابیت از دیدگاه وهابیت این عالم هم ، از قبر پرستان و زیارت پرستان محسوب می شوند  و به امام اعظم ابو حنیفه(رح) امام اعظم مشرکان می گویند…لعنه الله علی الوهابیه و اتباعهم…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(۱)کتاب : شرح مسند أبی حنیفه ، نویسنده : ملا علی القاری ، وفات : ۱۰۱۴ ، ناشر : دار الکتب العلمیه – بیروت ، ص ۲۲۷
سایت رسمی شیخ الحدیث مولانا حسین پور
http://sheikhyousof.net/
با تصرف

۵ نظر

  1. مناسب می بینم در تکمیل مطالب شما عرض کنم که:
    علی بن‌محمد قاری هروی حنفی[۱] که از فقهای به نام احناف در شبه قارّه‌ی هند محسوب می‌شود، مانند دیگر اندیشمندان مسلمان به نقد فتوای ابن‌تیمیه درباره منع از زیارت مرقد شریف پیامبر(ص)می‌پردازد و می‌نویسد:
    ابن‌تیمیه از حنابله در تحریم سفر به جهت زیارت پیامبر(ص) تفریط کرده است؛ زیرا او سفر به قصد زیارت نبی مکرم اسلام(ص)را حرام می‌داند؛ چنانکه برخی دیگر نیز راه افراط را در پیش گرفته‌ و گفته‌اند: زیارت مرقد شریف رسول خدا(ص) به یقین، یکی از موارد بارز تقرّب و نزدیکی به خداست و این امر به ضرورت دین ثابت است و کسی‌که به انکار آن برخیزد، محکوم به کفر است. شاید مورد دوم به صحت نزدیک‌تر باشد؛ زیرا حرام دانستن موردی که بر استحباب آن اتفاق نظر دارند، خود کفر است؛ چون این مورد بالاتر از تحریمِ عملِ مباح است که علما در این باب، اتفاق نظر دارند بر کفر بودن آن [۲]
    ــــــــــــــــــــــــــــــــ
    [۱] علی بن (سلطان) محمد نور الدین ملا هروی قاری، معروف به ملّا علی قاری، در هرات به دنیا آمد و در شمار فقهای بنام احناف در شبه قارّه‌ی هند محسوب می‌شود و یکی از کسانی است که کتب زیادی از وی بر جای مانده؛ مانند: مرقاه المفاتیح شرح مشکاه المصابیح، شرح کتاب فقه اکبرِ ابوحنیفه، الاثمار الجنیه فی أسماء الحنفیه، الفصول المهمه، بدایه السالک، المصنوع فی معرفه الحدیث الموضوع، تنبیه الغبی فی تکفیر ابن العربی، شرح الشفاء، شرح الحصن الحصین، شرح الشمائل. وی به سال ۱۰۱۴ از دنیا رفت (البدر الطالع، ج۱، ص۴۲۴؛ الأعلام، ج۵، ص۱۶۶).
    [۲] «و قد فرّط ابن‌تیمیه من الحنابله حیث حرّم السفر لزیاره النبیّ کما أفرط غیره، حیث قال: کون الزیاره قربه معلوم من الدین بالضروره، و جاحده محکوم علیه بالکفر، و لعلّ الثانی أقرب إلی الصواب؛ لأنّ تحریم ما أجمع العلماء فیه بالإستحباب یکون کفراً؛ لأنّه فوق تحریم المباح المتفق علیه فی هذا الباب». (شرح الشفا، ج ۲، ص ۱۵۲؛ شواهد الحق فی الاستغاثه بسید الخلق، ص۱۷۷).

  2. سید محمد کبیر حسینی

    مطالب سایت تان را دیدم … خوشحالم که الحمدلله جامعه اهل سنت و بخصوص عالمان دین و مولوی صاحبهای محترم مخصوصا دانشمندان حنفی بیدارند و در مقابل تهاجمات مذهب جعلی وهابیت مقابله می کنند …خاطره ای را خدمت بازدیدگنندگان عزیز نقل می کنم:
    ایامی که در ولایتم بغلان بودم روزی با یکی از مولویهای صاحب نام ولایت و کشورم به صحبت نشسته بودم از جمله چیزهایی که گفتم این بود:
    در کشور ما اسماعیلیه امام حاضر دارند وهابیت بشکه های نفت حمایتشان می کند و ۱۲ امامیها مختصر وجوهاتی دارند …ولی شما حنفیها چه دارید که مذهب حنفی را تقویت کند؟
    مولوی صاحب گفتند: چیزی نداریم…
    گفتم: اکثریت احناف کشور ما با نام ماتریدی و طحاوی بی گانه اند ..در حالی که ماتریدی و طحاوی دو پیشوای اعتقادی اهل سنت حنفی هستند چگونه کسی با پیشوای خودش بیگانه می شود!؟…مولوی صاحب تصدیق کرد…گفتم چرا؟ بخاطر اینکه مذهب حنفی تبلیغ نمی شود .. وقتی تبلیغ نبود و مذهب ترویج نشد بین مردم ضعیف می ماند …گفتم مولوی صاحب این قدرت را در خود می بینی که مدرسه ای با ماهیت حنفی در شهر پلخمری بسازی که در آن صورت خودم کتاب التوحید ابومنصور ماتریدی و یا العقیده الطحاویه ابوجعفر طحاوی را برای برادران حنفی خود تدریس کنم ؟ گفت:نه..
    به هرحال خوب است جامعه احناف اندکی هم به فکر تقویت مذهب خود باشند تا خدای نخواسته به دام وهابیت نیفتند..
    اعتقادات احناف و شیعه بسیار نزدیک است تا دیگر مذاهب کلامی اهل سنت با شیعه..

  3. سلام خسته نباشید کتاب شرح شفا ملا قاری می دونید از کجا میشه تهیه کرد؟

  4. چه‌میگوئی‌شمااگرعلم‌داشتی‌نمیگفتی‌که‌مذهب‌حنفی‌تبلیف‌نمی‌شودمگرکی‌وکجاتبلیغ‌شده‌تاحال‌تبلیغ‌شود.به‌هرحال‌مذهب‌حنفی‌درتمام‌دنیاپیروانش‌ازدیگرمذاهب‌بدون‌تبلیغ‌بیشترهست.شمااگرواقعاعلم‌داریدبیائیدبه‌مناظره‌بنشینیدتاکه‌معلوم‌شودکه‌تمام‌مذاهب‌ماتریدی‌یاغیره.بایدازامام‌اعظم‌اتباع‌کنند.نه‌بانوشتن‌چهارکلمه‌خودراازعالمان‌بدانید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

رفتن به نوار ابزار